Dags för uppdatering :)

Pia redigerat, Jenny tagit
Bilden är tagen av Jenny Sävlund och redigerad av Pia Larsson - tack till båda :)!

Det var längesen jag skrev nu, och mycket har hunnit hända, med både mig, hästar och hundar.

Lennon har varit på några utställningar med varierande resultat - höjdpunkten var på Collieklubbens Jubileumsutställning tillika SM, där han blev 3:a bh med cert - därmed är han "fullcertad". Han sköter sig bra  med alla andra hundar på utställning, men har fortfarande lite problem med enstaka hundmöten på hemmaplan. Men vi jobbar med det! Har just kommit hem från klubben, där det var träningskväll - vi var ensamma och lika bra var det. Vi tränade linförighet, inkallning, apport och hopp. Det gick över förväntan, använder en kombination med klicker och tillrättavisningar, känner att det är rätt väg för oss! På vägen dit och hem tränade vi "inte dra", också det börjar fungera. :).

De andra hundarna har det bra, har fått hela trädgården inhängnad med 1.20 m högt grönt nät. Men det hindrade inte att Lennon hoppade över :(, men efter diverse stabiliseringar så har det inte hänt igen. Tack M!!!

Idunn mår bara bra. Jag har tömkört henne i flera månader då jag väger några förargliga kilon för mycket för att rida henne... Och nu har vi kommit igång att köra med sulky och rockard :).


Denna rockard har jag köpt splitter nu, och den fungerar mycket bra, i synnerhet om man är två. MEN jag föredrar J's gamla renoverade sulky i alla fall ;)! Tycker jag har bättre kontakt med henne då. Hon är född till att köras och tycker det är SÅ roligt! Det var inga som helst problem att köra in henne. Travar på som sjutton när hon får, och är inte det minsta istadig! När jag tömkörde fick jag mycket bra kondition, vi tog så småningom en runda på 7 km ca. Dessutom långpromenader med hundarna. Nu blir det lite sämre med motionen för min del , men desto mer för Idunn. Vi försöker ta lite olika rundor, härom dagen var vi ute på landsvägen en bit. Tur att hon är totalt orädd för NÄSTAN allt (blev lite bekymrad av ett par bärplockare som smög i buskarna när vi körde i skogen härom dagen). 

Jag själv har mått lite upp och ner hela sommaren, men är ganska OK just nu. Har kontakt med en sköterska i Hallsberg som jag går och pratar hos, och det känns lugnande. Jag får behålla min läkare i Köping, och skall dit nästa vecka.

Jag trivs fortfarande kanonbra i mitt härliga hus vid skogskanten. Men det har varit lite strul med det nu i sommar. Först gick vattenpumpen sönder - har egen 30 m djupborrad brunn. Det gick på över 10 000:- att byta den :(- Dessutom har jag hela tiden jag bott här haft otroligt varmt inne, det har inte gått att stänga av golvvärmen och jordvärmepumpen har levt sitt eget liv. Beslutade till slut att kontakta serviceman och han var här och fixade i nästa två hela dagar :0! Pumpen är 12 år gammal och borde ha servats varje år - vilket din inte blivit - och ALLT var precis igengrott och allt som gick att byta fick bytas ut. Lär gå på många tiotusentals kronor :(. Skall kolla om säljarna har någon dolda felförsäkring, för detta har det varit problem med sen jag flyttade in...

Besöker mamma och pappa i Västerås med jämna mellanrum. Där är det stor sorg eftersom deras HÖGT älskade hund kortiscollien Arthur har fått somna in, bara ett par veckor efter sin pappa :(. Han var mammas ALLT här i livet, och hon är mycket deprimerad och har "skrumpnat" ihop tydligt sen han gick bort... Det känns konstigt att bo så långt ifrån dem, förut hade jag ju bara 10 min väg dit och kunde hjälpa till med det mesta. Nu är det en resa på nästan 30 mil t o r. Vi turas om lite min bror och jag, och försöker se till att de får besök ca en gång i veckan i alla fall.

Apropå min bror så har han och hans fru varit på bilsemester i Italien. Då har jag varit hundvakt åt deras kortis Blå, Jannes 11 åriga mamma och Lennons farmor. Hon är en pärla, pigg, glad och okomplicerad. Liiite mycket med 5 hundar, men för ett par veckor så går det ju, och hon passar bra in i min lilla flock.

Skall försöka vara lite flitigare med uppdateringar och bilder här framöver - vi hörs snart igen :)


Kommentarer
Postat av: Annis

Vad härligt att du uppdaterat din blogg! Det var fin läsning om att det går bra med träningen av Lennon och att Idunn är så duktig på det ni pysslar med! Hon verkar vara en underbar häst den flickan! Kramar Annis

2008-08-21 @ 23:18:54
URL: http://kalinsi.webb.se
Postat av: Maria & Zazza

Oj vad det hätn mkt.. Synd på alla renoveringar.. Tyvärr sånt som kommer ibland.. men inte kul när det är SÅÅ mkt!! Grattis till fina utställningsresultat.. Kul.

Ha det gott...

2008-08-22 @ 00:44:30
URL: http://www.freewebs.com/zazzimar
Postat av: Anna

Härligt med uppdatering !!

Postat av: i-b

synd med pumpen,undra om inte det ska gå via nån mäklar försäkring,tänker jag,sånt ska ju funka,hoppas verkligen det!

va kul med isläningen,körde oxå min,när jag inte kunde rida,dom är ju super duktiga,och snygg rockard ju,du kan ha en hund med i den :)

trevligt med bra utställnings meriter,du har haft en trevlig sommar.

detta med föräldrar är inte lätt,jag vet ,men ni gör ju en massa för dom,tänk ,det finns folk som helt enkelt inte bryr sig om sina föräldrar,och det jätte hemskt.

lite bilder vore kul.ha det bra kram i-b

2008-08-23 @ 10:01:58
Postat av: Anette

Kul att du skriver igen! Mycket har ju hänt sen sist. Jättefin bild på Lennon och skoj att träningen med honom går framåt!

Kram Anette

2008-08-27 @ 15:17:39
URL: http://www.eyesdelight.se
Postat av: Annica

Han är en snygging, Lennon!!!

Kul att det går framåt med både hundar och häst!!!



Kram/Annica

2008-09-12 @ 11:54:17
URL: http://www.freewebs.com/gastriket/
Postat av: i-b

önskar lite uppdatering :)

2008-09-18 @ 11:34:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0