Gastric Bypass-operation

Jag har tidigare berättat att jag genomgått en operation mot fetma, en sk Gastric Bypass, GBP. Detta är den dokumenterat bästa metoden för VARAKTIG viktnedgång. För att komma ifråga för en sådan operation har de flesta landsting en regel att man skall ha ett BMI (body mass index, en siffra där längd och vikt ingår i en formel) på över 40. 
För er som vill veta vad operationen innebär så finns en beskrivning här på bilden:

image17

En större del av magsäcken kopplas alltså bort (men finns kvar i buken och producerar magsaft) så att det bara är en liten ficka kvar. Dessutom kortas en bit av tunntarmen av så att maten har kortare väg att passera och mindre näring tas upp. 

Jag har inte haft några som helst problem efter operationen, medan andra kan ha biverkningar i form av sk "dumping", illamående och kräkningar. Tvärtom så kan jag åter äta normala portioner, även av onyttig mat, och har börjat gå upp i vikt igen. Som jag sagt tidigare har jag nu tagit krafttag för att försöka krympa magsäcken igen och fortsätta ner till min självbestämda målvikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0