Lite mer om Sólfari

Min nya islänning heter Sólfari från Micklagård, är född i juni 2007 och uppfödd på en travgård utanför Örebro. Han är helt och hållet ett "hemmabygge", d v s hans föräldrar fick bli föräldrar just för att du är trevliga bruksdjur och är inga tävlingsstjärnor. De är rejält byggda med trevliga temperament, precis vad jag gillar!
Det råder minst sagt olika meningar om vad man "får" göra med en islänning, särskilt en ung sådan. Sólis är inkörd hos sina uppfödare, och därför mycket hanterad. Med "inkörd" menas att han är selad och förspänd, och har fått lära sig lite om tömmarnas inverkan. Detta gör att han är otroligt lätt att ha att göra med, och sååå cool! Hos mig kommer han nu få "vila" i ett par år, men det betyder inte att han får vara helt "ifred". Det fungerar alldeles utmärkt att då och då ha med honom som handhäst när jag kör Idunn, han sköter sig i det närmaste prickfritt och har hittills inte skyggat för något. Lite tömkörning på nya ridbanan har det också blivit, och jag är imponerad över hur bra han hanterar bettet och i vilken fin form han går! Han har också faktiskt haft Idunns sadel på ryggen - inga som helst problem där heller!
Införskaffandet av Idunn och Sólfari är nog det bästa jag gjort! Islänningar är bara sååå härligt !
En bild inifrån det mysiga stallet: (där finns två, snart tre och sen eventuellt fem boxar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0