Nyheter på hästfronten

Ganska nyligen har jag fått upp ögonen för att jag faktiskt bor på en i stort sett helt FUNGERANDE hästgård! Befintliga staketstolpar och fungerande el - endast nya trådar behövde dras. Stallet, som rymmer två fullstora boxar och en mycket välutrustad sadelkammare, behövde bara röjas ut på alla kartonger o dyl som hamnade där vid inflytten. Vips så var det bara att ta hem Idunn :). Nja inte "bara", hon behövde ju sällskap också, och efter att ha kollat på flera annonserade hästar så fastnade jag för 2-årige islandsvalacken Sólfari. Han är ovanligt mycket hanterad för att vara en islänning, men det passar min hästhållning bra.
För snart tre veckor sen var det invigning av nygamla hagen med det nybyggda vindskyddet. Hästarna togs hem, Sólfaris uppfödare var snälla och körde hit dem från Örebro. Idunn gick jag och hämtade och körde hem (så kom vinterrockarden hem också). "Solis" gjorde många krumbukter när han släpptes, medan Idunn tog det hela med ro =satte ner mulen och ååååt av det saftiga gräset :) (egentligen allför saftiga, men jag hade klippt det mesta av gräset i hagen med åkgräsklipparen).
Sen dess har  jag NJUTIT av att från fönstren och verandan se hästarna leka, vila och ffa äta i hagen! Efter några dagars acklimatisering och kort tillvänjning av boxarna har det bara varit att hämta in Idunn och sela eller sadla henne för en tur här HEMIFRÅN!!! När jag är ute med Idunn så får Solis stå inne och sysselsätta sig med lite hö. Jaaa, skullen är i det närmaste full av småbalar mycket fräscht hö.
Preojekt som är på gång: Gjutning av gödselplatta, och renovering och utökning av ridbanan. Målet är en fullstor väldränderad ridbana med lämpligt underlag. Dessutom skall ett nytt tak läggas på stallet och panel spikas upp och målas på den del som fortfarande är faluröd. Det hela finansieras genom ett förmånligt bankklån, vilket kan bli ännu förmånligare efter ny värdering när renoveringen är klar!Första dagen här hemma i för hästarna nya hagen. Dessutom har de just träffats för första gången
Idunn och Sólfari första dagen tillsammans och första dagen i hagen här hemma. Tagen med darriga händer och kraftig zoom, därför lite oskarp ;)
.Så här glad blev Solis när han släpptes i nya hagen!  Foto Emma Gladh
Foto: Emma Gladh
Sólfari blev så här sprallig när han för första gången släpptes i sin nya hemmahage!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0