Nyheter på hundfronten

Lennon, OneWay's Johnny be Good, kan nu titulera sig Korad SUCH efter godkänd exteriörbeskrivning. Detta är min första hund med de fina utmärkelserna! Senaste utställningen i Askersund blev en trevlig upplevelse med BIM och en finfin kritik av domaren Ulla Bergh-Persson. Lagom till Lennon skulle in i ringen fick jag migrän, och min snälla vän Annis ställde upp och visade honom trots total ovana att visa stora hundar. Tack Annis!
Hundarna har fått en större rastgård med tillgång till ett eget rum i fd guldsmedjan i stallbyggnaden. Genom en lucka i ett fönster kan de gå ut och in som de vill :). En ramp leder upp till luckan, och inne i rummet finns nu hundbäddar och vattenskål. Smedjan fungerar ypperligt som hundrum, svalt på sommaren och uppvärmt på vintern (välisolerat). En diskbänk med fungerande vattenkran finns också - jättebra att lätt kunna fylla på vattenskålen! Ett problem är dock att dobbisen Henna inte vill gå upp på rampen, och om jag lyckas locka in henne så vågar hon inte ta sig ut genom luckan... Får se om träningen ger utslag, men det ÄR lite knepigt "att lära gamla hundar sitta".
Stor sorg var det här för en dryg vecka sen. Jag var hundvakt åt Jannes mamma, och Lennons farmor, kortistiken Blå. Hon hade varit här i några veckor eftersom Svante och Eva varit i London för att fira 10årig bröllopsdag. Jag följde med Maarit och Chicki till Enköping där de tävlade apellklass spår. När jag sen kom hem var ALLA golv nersprutade av blodig diarré som kom från Blå :(. Dagen innan hade hon varit MYCKET pigg för sin 12 år och denna hastigt påkommande blodiga diarré kom som en fullständig chock! Trots att jag satte in behandling i form av dropp så försämrades hennes tillstånd, och jag fick på natten fatta det oerhört jobbiga beslutet att låta henne somna in :(. Det var det jobbigaste jag någonsin gjort, jag älskade verkligen henne trots att hon inte var min. Sov Gott högt älskade Blå (Korad SUCH OneWay's Simply the Best)!!! 10-årige sonen Janne är nu "gammelhund" här hemma.
Tack vare Maarits "påhejningar" är jag nu i full gång att träna Lennon igen. Mer om det under separat rubrik.
Nya utökade hundgården med lucka in i hundrummet i fd Smedjan.
Här syns den utvidgade hundgården med rampen in i hundrummet. Lennon poserar stolt!
Alla fyra hundarna sover/vilar i sin nya stora rastgård.
Ett avslappat gäng, glada åt sin fina rastgård!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0