Träningen med Lennon

Jag har nu på allvar kommit igång att träna Lennon, som ju snart är 3 1/2 år. Vännen Maarit är till ovärdelig hjälp genom att bestämma tillfällen då vi tränar tillsammans. Jag får en massa konkret hjälp och tips vad det gäller alla delar av träningen. Vi tränar hemma hos henne, på klubben eller här hemma. Mitt gärde räcker bra till för ett apellspår till Chicki, och i skogen bakom huset lägger jag spår till Lennon. Ridbanan eller gräsmattan vid mitt torp får fungera som lydnadsbana.
Hur långt har vi då kommit?
Spår:
Skogsspår med en eller ett par mjuka vinklar brukar gå bra. Det händer att Lennon tillfälligt tappar spåret men han jobbar mycket duktigt hela tiden, och har hittills alltid kommit till slutet. Istället för apporter har jag ett par små burkar med godis i, en lägger jag på halva vägen, och den andra lite större burken lägger jag vid slutet. Han vet preciiis vad som väntas av honom när spårgrejerna kommer fram! Några gärdesspår har det också blivit, också dessa har han fixat bra :).
Budföring:
Han fattade direkt vad det gick ut på, och springer oftast i full fart. Sträckan är inte så lång ännu, men han springer glatt flera skick. Det händer att han tjuvstartar, något som jag inte tar så hårt ännu. Viktigast är att han springer glatt. Hittills har Maarit varit motförare, men jag TROR att det skulle fungera med någon annan också.
Lydnad:
Linförigheten går framåt med stormsteg. Lennon har helt klart inte mått dåligt av att ha fått vila på försommaren, han har verkligen mognat. Och vi samarbetar mycket bättre nu än tidigare, han kan hålla fokuseringen på mig allt längre och längre. Det betalar sig även i andra moment än linförighet.
Fortsättning följer... (skall även försöka fixa några bilder)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0